Biljuridik
Behöver du hjälp med biljuridik?
Vi erbjuder biljuridisk hjälp i tvister som involverar bilverkstäder, bilförsäljare, försäkringsbolag mellan både företag och privatpersoner.
Om du är i en tvist och söker råd är du välkommen att ringa Svenskajurister på 010 – 641 05 99 (telefontid 10:00 – 17:00) eller kontakta oss via formuläret.
Har du rätt till jurist via din bilförsäkring?
Om du har köpt en ny bil som inte lever upp till dina förväntningar eller bilförsäljarens beskrivning kan du ha rätt till ett juridiskt ombud via din bilförsäkring.
Det innebär att 2/3 av kostnaden för att anlita en jurist som företräder dig vid en tvist med en bilförsäljare betalas av försäkringsbolaget.
Biljuridik rådgivning
Tveka inte att kontakta oss genom att antingen maila eller ringa för att få rådgivning. Vi finns här för att hjälpa dig!
Med vårt juridiska stöd kan vi hitta en lösning där säljaren antingen reparerar bilen, ersätter skador eller att du får häva köpet. Att häva bilköpet innebär att bilaffären ogiltigförklaras och att du återfår den summa du betalat för bilen.
Vilka defekter på din bil kan du reklamera?
Först och främst är det viktigt att du reklamerar brister och fel till säljaren så fort du upptäcker dem.
Att ha gjort en reklamation är nödvändigt för att kunna häva ett bilköp, få ett prisavdrag eller skadestånd. *Du har rätt att reklamera fel på en bil i upp till 3 år efter att du köpt den. Dock senast inom 2 månader från det att du upptäckt felet.
Att reklamera innebär att man påpekar felet till säljaren och söker ersättning för felet.
Vilka fel på bilen kan du reklamera?
- Bilen ska vara trafiksäker
- Bilen uppfyller inte de löften som gjordes innan köpet.
- Bilen är i sämre skick än vad du rimligen kunde förvänta dig.
Bilhandlaren är skyldig att åtgärda problemen med din bil och hjälpa dig om det är en ursprunglig felaktighet. Vilket betyder att felet fanns på bilen vid tidpunkten för köpet, även om det uppdagas först senare.
Dessa fel får inte vara resultatet av normalt slitage eller på grund av din hantering av bilen.
Svåra fel att reklamera
Om du köper en äldre bil kan det finnas brister som anses vara normala och kan därmed inte reklameras.
Vad som anses vara normala fel och slitage beror på bilens ålder, pris, körsträcka och förväntade livslängd.
Andra svåra fel att reklamera:
- Fel och brister som anges i varudeklarationen.
- Fel som bilhandlaren har uppmärksammat dig på före köpet.
Vad kan du kräva av bilhandlaren vid fel?
I första hand. Om problemet är ett ursprungligt fel på bilen kan du kräva att bilhandlaren reparerar felet kostnadsfritt eller erbjuder dig ett byte av bil.
Även om du kanske föredrar att returnera bilen har bilhandlaren vanligtvis rätt att försöka reparera felet först eller ge dig ett byte.
Du kan även kräva att detta görs inom rimlig tid.
Prissänkning av bilen
Om felet inte går att åtgärda kan en prissänkning bli aktuell.
Prissänkningen bör motsvara kostnaden för att få felet åtgärdat av ett annat företag.
Återköp av bilen
Ett återköp av bilen innebär att köpet ogiltigförklaras. Du får du returnera bilen och får dina pengar tillbaka.
För att ha rätt till återköp måste felet vara allvarligt eller så måste bilhandlaren ha misslyckats med att rätta till felet vid upprepade försök.
Vad är dina rättigheter vid bilköp?
När du köper en bil från en bilhandlare skyddas du av konsumentköplagen.
Om du köper bilen på distans kan du dessutom ha rätt till ångerrätt.
Vad du bör tänka på inför bilköpet
Se till att noggrant läsa igenom köpeavtalet och varudeklarationen innan du gör ditt val. Ett ytterligare skydd är att köpa bilen från en handlare som är ansluten till Motorbranschens Riksförbund, MRF.
Kom ihåg att du har rätt att reklamera fel på bilen inom tre år från köpet när du köper en bil ifrån en bilhandlare.
Vi hjälper dig
Om du befinner dig i en tvist med en bilhandlare, tveka inte att kontakta Svenskajurister.
Du kan nå oss på 010 – 641 05 99 eller genom att fylla i kontaktformuläret nedan.